Episode 10: Thomas Tellefsen - Historien og musikken

I den tiende episode i MusikkNerdPodden møter vi den norske komponisten Thomas Tellefsen (1823-1874)

Vi utforsker historien, musikken og ettermælet til denne trønderske komponisten som var og er regnet som en av Chopins arvtagere. 

Vi skal analysere, fremføre og presentere ulike funn gjort i denne forbindelsen og håper  at dette kan være med på å kaste litt lys over en komponist og klavervirtous som kanskje er å regne som litt undervurdert, ikke ifølge alle, men noen...

Kanskje vi også får litt nyss om hva Tellefsen navnet betyr for Trøndelag i dag?

Bli med på en reise i musikken og livet til Thomas Tellefsen!

Spotify

ITunes

Du finner også notevideo av Thomas Tellefsens Ballade op. 28 under. Et stykke som analyseres i detalj i episoden.


Synes du dagens tema var interessant? Under finner du tips til videre lesning!

Rhapsodie Norvégienne (1994) Harald Herresthal og Ladislav Reznicek

En spennede og velgjort bok om norsk musikk i frankrike på Edvard Griegs tid. 

Norges Musikkhistorie [bok 2] (1921) Red. O.M Sandvik & Gerhard Schjelderup

I denne omfattende boken om norsk musikkhistoie finner vi en fargerik skildring av Tellefsens liv med mye pathos skrevet av operakomponisten Gerhard Scjelderup. 

Thomas Tellefsens familiebreve (1923) Red. Gerhard Schjelderup

En samling av alle kjente brev Thomas Tellefsene sendte til sin familie i norge! Inneholder også en morsom beskrivelse av Tellefsens foreldre og søsken i innledningen. Den nest yngste broren blir blant annet beskrevet som en psykopat og familiens sorte får!

Thomas Tellefsen i norsk og fransk musikkultur - en resepsjonshistorisk og verkanalytisk studie (2005) Ingrid Loe Dalaker

En meget spennede avhandling om Tellefsens plass i musikkhistorien. Sammendrag av oppgavene gjengis under:

Komponisten Thomas Dyke Acland Tellefsen (1823-1874) etterlot 44 opus med originalkomposisjoner. Flertallet av verkene er for klaver solo, men opuslisten inneholder også en relativt omfattende kammermusikkproduksjon og to klaverkonserter. Selv om Tellefsen i sin levetid var internasjonalt kjent, ble han relativt fort glemt etter sin død i 1874. Tellefsen var en av de første komponister som integrerte elementer fra norsk folkemusikk i kunstmusikken på en seriøs måte, men musikken hans aldri blitt del av noe fast konsertrepertoar og er inntil i dag ikke videre kjent utenfor en gruppe av spesielt interesserte.